Stress Herstel

In het begin van de mensheid zijn stresspieken cruciaal geweest om te overleven. Met een stresspiek waren wij in staat om te jagen of te vluchten. Daarbij hadden we na het jagen een herstelmoment namelijk genieten van het eten in je grot of ontspannen in de zon. Zo’n herstelmoment noemen wij een stressdal. Deze afwisseling van stresspieken en stressdalen heeft ons sterk gemaakt en heeft er voor gezorgd dat we er vandaag de dag zijn.

Tegenwoordig maakt de Westerse machine dat wij over het algemeen continu in de stresspiek zitten. Wij weten het stressdal amper meer te vinden. Om gezond te blijven moeten we zelf het dal creëren. Een herstelmoment creëren kan per dag, per maand of per jaar, zo’n moment kan klein zijn (even diep ademhalen, rekken/strekken), groot zijn (een sabbatical) en alles daartussen.

Continu in een stresspiek zitten is zoals bekend niet gezond voor een mens, dit verhoogt het risico op ongevallen, ziekte en burn-out. Een continu stressdal is tevens ongezond; mensen worden niet uitgedaagd, krijgen steeds minder energie en worden verveeld. Je kan ook nog in het midden zitten om zo de pieken en dalen te vermijden, dit noemen we sluimerstress. Dit is ook niet goed voor je, je hebt af en toe een boost nodig en ontspanning nodig om gelukkig en gezond te zijn. Een stresspiek waarin je lichaam zich voorbereid om te presteren afgewisseld met een stressdal waarin je kan herstellen maakt je als mens sterker en gezonder. Van belang is dus het juiste ritme te vinden en na een stresspiek zelf het stressdal te creëren.

Image credit: Know Your Meme 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.